Mrene na Tamišu!

pisac Štek, lizalica i crvići..
pisac Nemanja Damnjanovic
pisac Jul 2015

Najvećim delom toka kroz našu zemlju Tamiš je spora ravničarska reka ,sa izrazito malim padom.Osetno je brži samo ispod brana gde se stoga masovno okupljaju mnoge ribe,posebno u letnjem periodu,budući da rastvorenog kiseonika,čija je koncentracija zbog visokih temperatura manja nego inače,u uskomešanoj vodi ima znatno više nego u mirnijim zonama.A pošto za ribama idu i ribolovci,rešio sam da i ja dan početkom leta provedem pecajući nizvodno od jedne brane-one Botoške(nedaleko od Tomaševca).Većina kolega ciprinide tu lovi bolonjezima ili pecaljkama ili na fider,a ja sam se odlučio za štek,tehniku kojom se kod nas skoro isključivo služe takmičari,premda su je u mnogim drugim evropskim zemljama prihvatili i rekreativci.

SMESTIO SAM SE NIZVODNO od brane , na levoj obali,odprilike na sredini sto metara dugog betoniranog dela,gde se brza „kipuća“ voda malo smiruje.Sastavio sam svoj štek i odlučio da ribu ovog puta potražim na nekih 11m od obale, gde je dubina iznosila dobra 4m.Raspremio sam 4-top seta (izmenjiva vršna dela) sa sistemima na kojima su bili popularini Clarusso plovci u obliku diska (u takmičarskom zargonu zani lizalica),nosivosti od 5-15g. Kao osnovni najlon koristio sam Tubertini Top Scorer promera 0,14mm a udice Colmic BS5000 veličine 16 i 14 vezao sam najlonom Colmic Fendrieel RBS prečnika 0,125mm.Olovnu suzu za manje od gram nosivosti plovka postavio sam ispod same „lizalice“,a sitne sačme sam rasporedio na osnovnoj struni u dužini oko 30cm,iznad duple vrtilice,za čije je donje okce bio fiksiran 30cm dug predvez.

Primamu sam napravio koristeći 1,5kg hrane Magic Bait sa aromom karamele kao osnovu,kojoj sam dodao aditiv sa mirisom karamele,300 g keksa u boji,konzervu šećerca,litar belih crva (većim delom zaleđenih) i 4kg teške zemlje.

PRE POČETKA PECANJA mesto sam prihranio bacivši 7 kugli veličine pomorandže pola metra uzvodno od plovka.Odmah potom su se javile prve ribe,i to protfiši teški od 200-500g.Dohranjivao sam stalno,bacajuci po jednu manju kuglu na svakih desetak minuta a posle sat vremena,na moje veliko iznenađenje,merodovom sam prihvatio ribu kojom sam se najmanje nadao u tamišu-mreni od oko 400g!? Nedugo zatim,riba je počela intenzivno da radi.Mrene su se ređale jedna za drugom,uz ponekog protfiša i deveriku.Posle jednog potapanja plovka i kontre riba mi je izvukla gumicu skoro do druge obale,te sam se ponadao krupnoj mreni.Ali iznenađenjima ovoga dana kao da nije bilo kraja,budući da sam posle desetominutne borbe savladao tolstolobika od 1,5kg koji je sasvim regularno uzeo udicu namamčenu sa 3 bela crva.

NEKIH PET SATI nakon što sam stigao na mesto kod brane su se pojavili prvi kupači,što je znatno uticalo na rad ribe i na moje raspoloženje,pa sam malo potom počeo da se pakujem. Ukupan učinak zabeležen je i na fotografijama i za mene je bio više nego iznenađujući,budući da se u čuvarci našlo tridesetak mrena teških od 200-700g ,desetak protfiša , od kojih su najveći težili oko kilogram,nekoliko deverika od oko 500g  i dva tolstolobika od po 1,5kg.Na žalost nisam uspeo da na fini pribor a u izuzetno jakoj struji,savladam nekoliko krupnijih tolstolobika,koje sam držao na štapu i po desetak minuta.

Bilo je evidentno da je sva riba izuzetno dobro reagovala na ponuđenu primamu,mamac je uzimala na dnu,ali je po pitanju prezentacije bila selektivnija-protfiš i deverika su tražili mamac zadržan u mestu,dok je za mrenu on morao da se kreće.

To svakako trebaju da imaju u vidu i kolege koje pecaju petljašima ili plovkakoškim štapovima sa mašinicom i da probaju obe prezentacije kako bi pronašle onu koja je eventualno efikasnija,tj.donosi bolje rezultat u konkretnoj situaciji.