Riblje brašno, jagoda i šećerac

pisac Pecanje šarana štek štapom na komercijalnom reviru Živača
pisac Nemanja Damnjanović
pisac Jun 2018

Kako bih prekratio vreme do isteka lovostaja na većinu riba koje volim da pecam, otišao sam sredinom prošle nedelje do komercijalnog revira Živača, nedaleko od Beograda na kome važi režim „uhvati i pusti“, pa je dozvoljeno loviti i šarana. Na ovu lepu staajaćicu, koja se nalazi na samo dvadesetak minuta vožnje od centra grada, stigao sam oko osam sati ujutru, te sam stao na prvo slobodno mesto sa namerom da pre podne odradim jedan trenig štek tehnikom, a da drugi deo dana iskoristim za pecanje na match i „upucavanje“ praćke za sledeeće takmičenje. Užurbano sam raspakovao pribor i pristupio sondiranju, koje je pokazalo da je dubina ispred mene nešto manja nego što sam očekivao (jedva preko jednog metra). Pošto imam iskustva sa sličnim vodama, rešio sam da probam da pecam na više mesta, pa sam prvo ispitao teren pravo ispred sebe, gde je bilo skroz čisto, a zatim sam isto uradio uradio i levo, tik uz lokvanje koji su pravili odličan zaklon za ribu. Treće mesto koje sam sondirao bilo je sasvim desno, tj. neposredno uz obalu, na samo desetak santimetara od trske.

../../Content/blogPhotos/33463151_10216319871292258_960582170328432640_n.jpg

Za prve dve pozicije, na kojima je dubina bila identična, koristio sam isti top-set i isti plovak (od 0,7g), dok na poziciju bliže obali, zbog manje dubine, koristio drugi top set i manji plovak od 0.4g. Za ovakve vode, budući da se često poribljavaju ribnjačkim šaranom, koristim smese koje sadrže riblje brašno, jedan od osnovnih sastojaka peleta kojima se inače i hrani riba u ribnjacima, te sam zamešao 0,5kg primame VDE Carp fishmeal i 1kg Magic Bait  Carp. Ovoga puta u primamu nisam ubacivao zemlju, pošto je dno muljevito, a i navlažio sam je tako da se kugla otvori čim dotakne dno. Posebno sam pripremio pelete sa ukusom jagode, crviće i kukuruz šećerac. Na mesto pravo ispred sebe bacio sam primamu, a zatim kup-kitom „isterao“ šećerac, crviće i pelete. Na mesto levo (do lokvanja) i desno (do treske) nisam bacao brašnastu hranu, već samo šećerac i pelete. To sam uradio vođen ranijim iskustvom; primama sitne granulacije, naime, privuče sitnu babušku, za koju sam čuo da je ima dosta, a meni je cilj bio da pecam šarana

../../Content/blogPhotos/33248959_10216319874092328_8514524303541141504_n.jpg

Baš kao što sam pretpostavio, udicu namamčenu snopom crvića odmah su počele da uzimaju babuške manje od 100g. U prvih pola sata samo sam njih i pecao, menjajući sve mamce, i nije mi polazilo za rukom da uhvatim šarana, ali nisam odustao od dohranjivanja mesta pomoću praćke, i to miksom peleta i šećerca, na svakih nekoliko minuta. To je urodilo plodom i u zoni do lokvanja dobio sam malog ali borbenog šarana koji je odmah pokušao da se oslobodi  udice tako što je pobegao u lokvaanj. U takvim situacujama treba biti strpljiv i držati nalon zategnut, jer riba posle nekog vremena najčešće sama izađe, što je  bio slučaj i ovog puta.

Sledećeg šarana uhvatio sam ispred sebe i već tada sam video da će ovo biti zanimljiv ribolov i dobar trening. Promenio sam taktiku koju sam koristio na sličnim vodama, koje su kao i ova relativno plitke; posle svakog upecanog šarana bih dohranio mesto praćkom, a udicu zabacio na drugo mesto kako bih „odmorio“ predhodno. Kada u takvim okolnostima zakačim ribu, gledam da je što pre sklonim sa hranjene pozicije be bi li što  manje plašila ostale jedinke koje su došle da se hrane. Ta taktika je ovog puta upalila, pa su šarani počeli da se ređaju jedan za drugim.

../../Content/blogPhotos/33540524_10216319872772295_7328341786215055360_n.jpg

I uz lokvanj sam dobijao šarane ali uz malo više čekanja. Mesto pravo ispred sebe dohranjivao sam malim kuglama, a one desno, do trske, bilo je  ubedljivo najmanje produktivno, pa sam ga posle nekog vremena i zanemario. Dosta sam eksperimentisao sa mamcima, povremeno nudeći koktele crva i gliste, šećerca i crvića ili snop crva, u nadi da će nešto od toga biti posebno intresantno šaranu, a da će ravnodušnom ostaviti babušku, ali je  ona u prvo vreme uzimala sve što bih stavio na udicu. Srećom, kako je vreme odmicalo, javljala se sve krupnija, pa i ona od 400,500g, a primetio sam da mi najređe dolazi na udicu namamčenu šećercem, i to što većim zrnom.

../../Content/blogPhotos/33447257_10216319872372285_1218426086652641280_n.jpg

Krupnije ribe je bilo sve više, ali samo kada sam dosta „radio“, tj. stalno dohranjivao.Čim  bih prestao, šaran i veće babuške bi se momentalno izgubile i opet bi počela da dosađuje sitna babuška. Pošto ni šarani nisu bili preterano krupni, koristio sam osnovni najlon Colmic RBS promera 0,145mm, dok sam udice vezivao istim najlonom, samo nešto tanjim, promera 0,125mm. Udice Fudo Isma-NK i Colmic N500 veličine 12 su bile odličan izbor za većinu mamaca i sa njih gotovo da nisam izgubio ni  jednu ribu, a nešto veće  i  jače Colmic NK800 veličine 12 sam koristio kada stavljao po dva veća zrna šećerca koja je skoro isključivo uzimao šaran

../../Content/blogPhotos/33653558_10216319872052277_5845577006707638272_n.jpg

Sistem je bio jednostavan-sa sedan-osam malih dramlija u nizu, tik iznad predveza dugog 20cm. Pri sondiranju sam ostavljao polovinu stabilzatora plovka iznad vode, tako da bi mi, nakon skidanja sonde, udica i mamac bili na dnu sa poslednjih par centimetara predveza.

Oko podneva, kada sam počeo da montiram match štap kako bih njime pecao u drugom delu dana, vreme se naglo pogoršalo. Do tada potpuno vedro nebo brzo su prekrili tamni oblaci, iz kojih je  snažno grmelo i često sevalo, što je  veoma opasno kada se koriste dugački karbonski štapovi, a počela je kiša, pa sam na moju žalost morao da završim sa ribolovom i bacim se na brzo pakovanje.

../../Content/blogPhotos/33647257_10216319871732269_1740370247837286400_n.jpg

Iako nisam ni zabacio vegler, bio sam veoma zadovoljan sa preko trideset upecanjih šarana i dosta babuške, tim više što je više što  je riba, zahvaljujući stalnom upumpavanju vode iz  Save veoma zdrava i borbena, pa je  veliko uživanje vaditi i manje šarane (težina onih koje  sam dobio kretala se od 0,5kg od 1,5kg). Inače na Živači se može veoma uspešno pecati i dužim „direktašem“ (6-8m dugim štapom bez vođica), bolonjezom, kao i na feeder, a i na match štap, čemu ću se svakao posvetiti u narednih  nekoliko dana.